A nagy, tavaszi szerelés-őrületre való rágyúrás közepette tudatosult bennem a Mitsubishi fordulatszám-jel elvesztésének megoldás-tervezete is. A gyári rendszer valahogy így szeretne működni:
A hátsó hengersor szívó vezérműtengelyére szerelt jeladó egységgel határozható meg a motor aktuális fordulatszáma, valamint főtengelyének, vezérműtengelyének pozíciója. A jeladó egy darab forgó tárcsából és kettő fotodiódás érzékelőből áll. A nagyobb átmérőn lévő a főtengely,- a kisebbik a vezérműtengely-szögjeladő.
Két főtengelyfordulat alatt a jelalak a következőképpen alakul
Ha a vezérműtengely-jeladó magas értéken van, amikor a főtengely-jeladó alacsonyról magas értékre vált, akkor a vezérlő tudja, hogy a második és ötödik henger egyike sűrítési, míg a másik kipufogási ütemben van. Amint a főtengely jeladó alacsonyra vált, a vezérlő ezt referenciajelként használva a kettes és ötös hengerben gyújt. Továbbá, ha ebben a pillanatban a vezérműtengely-jeladó még mindig magas értéken van, a vezérlő azt is tudja, hogy a kettes hengerben volt a sűrítés ütem.
Ha a vezérműtengely-jeladó alacsony értéken van, amikor a főtengely-jeladó alacsonyról magas értékre vált, akkor a vezérlő vár addig, míg az magasról visszavált alacsonyra azért, hogy meg tudja határozni melyik másik hengerpárban kell gyújtani. Amikor a főtengely-jeladó magasról alacsonyra vált és a vezérműtengely-jeladó magas értéken van, akkor a hármas és hatos, ellenkező esetben viszont az egyes és négyes hengerben kell gyújtani.
A Megasquirt III motorvezérlő ezt, a 6G72 motorokra jellemző rendszert elvileg nagyon szépen le is tudja követni. A szóban forgó egységben benne van az MS3X expansion card, ami tulajdonképpen teljessé teszi a rendszert. Így nem kell semmiféle utólagos áramkör építés, hanem az egésznek a plug&play elven kellene működnie. /Köztudottan ezek a DIY motorvezérlők alaphelyzetben fapados kivitelben készülnek, és jellemzően utólag kell a szükséges funkciók hardver-igényét megvalósítani./
A vezérlő használati utasítása megmondja egyértelműen, hogy a jeladóknak a két bemenetét a halandó mely lábakra kösse, valamint, hogy a miképp állítsa be a szoftvert. Nem is volt ez bonyolult feladat, ám mégsem olyan, mint amilyennek lennie kellene. Amint eléri a ~6000 percenkénti fordulatszámot a motor, a vezérlő "elveszti" az egyik jelet, ami gyújtás-kimaradást idéz elő. A fordulatszám csökkenni kezd, és a vezérlő újból magára talál. A naplófájlból olvasható fordulatszám-görbe jól prezentálja a jelentséget;
Felváltva jelzi hibának a fordulatszám- és vezérműtengely-jelet. Az eddigi egyetlen próbálkozás kimerült a jeladó cseréjében, ám a probléma nem szűnt meg. A további diagnosztizálás az alábbi lista alapján valósul meg:
- Fontos "látni", hogy a vezérlő milyen jelalakra mondja ki, hogy rossz. Ehhez készítettem a két DB37 csatlakozónak egy-egy "Y" kábelt, melynek segítségével bármely vezeték könnyedén "csapolható". Terv szerint, a Kínából rendelt digitális oszcilloszkóppal rácsatlakozunk a két jeladóra és megnézzük mi fán terem.
- Olvastam, hogy akár a gyújtógyertya kábelei is megzavarhatják a jeladót. Noha árnyékolt vezetékkel vannak bekötve, egy esélyt adok ennek a teóriának is. Motorról leválasztva a jeladót, külső hajtás esetén kell figyelni a vezérlőnek a fordulatszám alakulását. Ha gyújtás lekapcsolása mellett vígan dolgozik ~6000 percenkénti fordulat felett is, akkor úgy vélem megvan a tettes. /Bár előtte az oszcilloszkópos méréssel bizonyára lesznek erre utaló jelek./
- A motorvezérlőn van két potméter, amit a bemenetek típusától függően kell könyv szerint állítani. Saját gondolat, hogy akár ezek nem helyes pozíciója is okozhatja a hibát, de ez feltétellel kezelendő. Miért csak az említett fordulatszám felett? Miért felváltva a két jel?.... Pontos beállításukat a végállásuktól számolt fordulatokkal adja meg az irodalom, ahelyett, hogy két pont közti ellenállás értékével tenné. Nem értem...
A gyakorlati megvalósítások még váratnak magukra a tavasz nagymértékű késése miatt... sajnos!